Lændesmerter

Hvad er lændesmerter/lænderygsmerter?
Ser man på definitionen, er lænderyggen et stort område, der går fra nederste ribbenskant til den nederste baldefold. Derfor defineres smerter i hele dette område som lænderygsmerter. Lændesmerter kan holde sig til området som defineret, men kan også af forskellige årsager give udstrålende symptomer i maven, skridtet, øvre ryg og nakke samt det ene eller begge ben.

Der kan være forskel på, hvornår lændesmerter mærkes. Nogle smerter mærkes mest i ro, andre mest i bevægelser, og for nogen er smerten konstant, hvor intet lindrer. Fælles for disse er, at de uanset typen vil være invaliderende i større eller mindre grad, så ens hverdag sjældent kan gå som ønsket.

Diagnoser:

• Slidgigt

• Rygsøjlegigt

• Foraminal- og/eller spinalstenose

• Facetleds- eller bækkenledssyndrom

• Muskelspændinger

• Diskusprolaps/-protrusion

• Fraktur/brud på rygsøjlen

Årsag:
Der findes forskellige årsager til lænderygsmerter. Som udgangspunkt kan lænderygsmerter deles op i 4 kategorier:

• Gigtsygdomme

• Knoglebrud

• Godartede rygsmerter

• Diskusprolaps med nerverodstryk

Ca. 90 % af alle rygsmerter skyldes problemer i led og muskler og dækker kategorien “godartede rygsmerter”.

Godartede rygsmerter kan stamme fra led, ledbrusk, bruskskiver/diskus, ledbånd samt muskulatur. Det kan ikke fastslås præcis, hvilke strukturer en smerte kommer fra, men at smerten som en helhed stammer fra nogle af disse. Hvis ryggens muskler og led ikke får nok variation i sin daglige gøren, bliver belastet for lidt eller for meget, kan det ende i rygsmerter.

Der findes forskellige kendte faktorer, som kan påvirke din risiko for at få godartede rygsmerter. Disse er bl.a.:

• Overvægt

• Smerter andre steder i kroppen

• Andre fysiske eller psykiske sygdomme (sukkersyge, astma, depression m.fl.)

• Manglende variation/belastning af ryggens led og muskler

• Overbelastning af ryggens led og muskler

• Genetik

• Tungt fysisk arbejde

• Arbejde i besværlige stillinger

• Rygning

• Dårlig søvn

Ondt i lænden, iskias? Kiropraktor Holte kan hjælpe hold i lænden eller lændesmerter

Symptomer
Symptomerne på lændesmerter kommer nogle gange lige efter en udslagsgivende årsag og andre gange timer til uger efter. Der kan være smerter i den ene eller i begge sider af lænden. Smerterne kan trække længere op mod brystryggen og skuldre eller ned i balde(r) og ben. Det kan føles som en stikkende, jagende og konstant smerte eller være periodevis, fx når man bukker sig forover eller bagover.

Hvordan behandler en kiropraktor smerter i lænden?

En kiropraktor er uddannet i at kunne differentiere mellem forskellige diagnoser, så du som patient får den bedst mulige hjælp til din problemstilling.
Efter en grundig undersøgelse stiller din kiropraktor en diagnose og vurderer, hvilket behandlingsforløb der er bedst for dig.
Behandling af lænden indebærer oftest bearbejdning af både muskler og led. Musklers træk og bevægelighed påvirker nemlig leddene negativt, ligesom  låste led påvirker muskler negativt til at spænde mere op. Dette sker for at “beskytte” leddet fra at komme ud i yderstillinger.
Bløddelsbehandling består i at løsne muskulatur og bindevæv, hvilket kan gøres på flere måder. Enten ved triggerpunkt terapi, vestlig anvendt akupunktur og dry needling, stræk og bearbejdning af bindevævet eller en kombination af disse.
Ved den ledmobiliserende behandling er målet at øge bevægeligheden af de led, som ikke bevæger sig tilstrækkeligt. Dette gøres ved at justere leddet i den retning, hvor der er nedsat bevægelighed. Ved justeringen kan der ofte komme en kavitation/lyd fra leddet. Lyden kommer af et kortvarigt undertryk i selve ledkapslen, som udligner sig så hurtigt, at det frigiver den velkendte lyd, mange forbinder med behandling hos en kiropraktor eller et træk af fingerleddet.

Patienten/dig i fokus
Er du bekymret for lydene eller andet ved behandlingen, så tager vi naturligvis højde for dette. Vi forventningsafstemmer altid, hvordan du har det før en behandling og taler med dig om, hvad behandlingen indebærer og eventuelle alternativer hertil.

Vi behandler aldrig pludseligt, hverken på lænden eller på andre områder, uden dit samtykke!

Hvad kan du selv gøre?
Sådan behandler du hekseskud i lænden selv:

Ved akut opstået lændehold - et hekseskud, som ikke skyldes en skade påført med høj energi (fx trafikuheld), anbefaler vi, at du får noget bevægelse og varme ind i leddet og musklerne. Det kan du gøre ved at tage et varmt bad eller ved at benytte en varmepude over det smerteramte område. Dertil kan en let gåtur på 10-20 minutters varighed med svingende arme hjælpe, hvor du forsøger ikke at spænde op for at undgå smertejag.
Er ovenstående ikke tilstrækkeligt, kan det være nødvendigt i en kortere periode at supplere med smertestillende håndkøbsmedicin (paracetamol og/eller ibuprofen) efter anvisning på pakken.  Dette vil ikke bedre årsagen til problemet, men kan lindre smerten, sånormal bevægelse lettere kan opnås, og eventuelle øvelser eller stræk kan udføres.

3 tips til behandling af lændehold eller stivhed i lænden:

• Varmt bad eller varmepude på området

• Bevægelse frem for stilstand - flere gåture med svingende arme i 10-20 minutter

• Kortvarig smertelindring med håndkøbsmedicin (paracetamol og/eller ibuprofen) efter anvisning på pakken.